Je nieuwe diesel bedrijfsbus wordt 50% duurder
03-05-2024
Wegvallen BPM vrijstelling
Door het wegvallen van de bpm-vrijstelling worden nieuwe dieselbestelbussen vanaf 2025 gemiddeld genomen 50 procent duurder, zo wordt berekend door data analist Indicata.
Naast deze exorbitante prijsverhoging, is er nog een reden om je hierin te verdiepen om vervelende verrassingen te voorkomen, aangezien 29 gemeenten de invoer van de zero-emissiezones ook vanaf 2025 gaan implementeren. Hierdoor zullen ‘fossiele brandstof’ busjes niet meer welkom zijn in veel stedelijke gebieden.
Ondernemers doen er daarom goed aan om nu al in actie te komen en zich te laten adviseren over de impact op hun bedrijf en bedrijfsvoering, aangezien een forse kostenstijging onvermijdelijk lijkt. Is het misschien nu de tijd om over te stappen op een elektrisch aangedreven bus of is het wellicht nog een goed idee om in 2024 nog een nieuwe diesel bestelwagen aan te schaffen?
Welke optie je ook kiest, beide vergen de nodige afwegingen. Een elektrische bestelbus is niet voor iedereen dé oplossing. De uitdagingen merken we vooral op het gebied van laadinfrastructuur, actieradius en het laad- en trekvermogen, alhoewel een aantal merken inmiddels toch echt een goed aanbod heeft. Ook de dieselbus kent inmiddels ook wat uitdagingen. Nu een nieuwe dieselbus bestellen met gegarandeerde levering in 2024 is namelijk bij een aantal merken al een uitdaging, merken wij.
Mocht je je herkennen in een van bovenstaande situaties en/of je mogelijkheden willen verkennen, dan adviseren we je graag hierin.
Willem Hardeman
In2leasing
De Langkamp 1
3961 MR Wijk bij Duurstede
T: 0343-238001
M: 06-44802880
E: willem@in2leasing.nl
I: www.in2leasing.nl