MKB Innovatie Top 100 2014

woensdag 05 maart 2014 18:27

De MKB Innovatie Top 100 biedt vernieuwers in het MKB dé springplank naar kennis en (nieuwe) netwerken.

De MKB Innovatie Top 100 is afgelopen acht jaar uitgegroeid tot de belangrijkste en grootste innovatieprijs voor het MKB. Het evenement wordt georganiseerd door de Kamer van Koophandel, samen met NRC Handelsblad en Mercedes-Benz. Het evenement vindt eind juni plaats, centraal in Nederland. 


Wat levert deelname ondernemers op?

  • Ondernemers krijgen toegang tot nieuwe netwerken, die anders niet bekend of onbereikbaar zouden zijn. Denk aan bijvoorbeeld aan ministeries, provincies, kennisinstellingen, maar ook andere ondernemers. Een aantal provincies organiseert vlak na het evenement after party’s voor de winnaars uit de eigen provincie. Voor een groot aantal ondernemers heeft dit reeds deuren naar de politiek geopend;
  • Aandacht in een landelijke krant als NRC Handelsblad, maar ook aandacht van lokale en regionale media en van de vakpers;
  • Mogelijke vernieuwingen en nieuwe producten markt combinaties: ondernemers uit de MKB Innovatie Top 100 worden namelijk gestimuleerd samen te werken.
  • Ondernemers uit de MKB Innovatie Top 100 constateren dat een nominatie leidt tot interne trots binnen het eigen bedrijf;
  • Winnaars van de MKB Innovatie Top 100 worden gezien als rolmodel voor hun regio en sector. Ze worden vaker gevraagd (onder andere door de media) naar hun succes, visie en ideeën.

Onafhankelijk onderzoek heeft ook geleerd dat bedrijven die afgelopen jaren hebben deelgenomen aan deze verkiezing beduidend positiever zijn over de toekomst en meer willen investeren in vernieuwingen. Tot slot is het voor alle adviseurs van Kamer van Koophandel een eer om relaties aan te leveren die meedoen aan de landelijke finale van de MKB Innovatie Top 100. En een feest om ze ook in deze prachtige lijst terug te vinden!

Waarom organiseert de Kamer van Koophandel de MKB Innovatie Top 100?
De Kamer van Koophandel programmeert haar dienstverlening op drie thema’s: Internationalisering, Starten en Innovatie. Voor elk thema wordt een groot(s) evenement georganiseerd om bereikte resultaten te tonen, maar ook om aandacht te verkrijgen voor actuele onderwerpen en het genereren van leads. Dat gebeurt via de volgende evenementen: Week van de Ondernemer, Landelijke Startersdagen en MKB Innovatie Top 100.


Hoe weten ondernemers van het bestaan van de MKB Innovatie Top 100? 

De mensen van de Kamer van Koophandel konden ondernemers voordragen. Ook de innovatiescouts (een groep adviseurs van de Kamer van Koophandel, ondernemers, journalisten en beleidsmakers) wijzen ondernemers op de MKB Innovatie Top 100 en dagen ondernemers uit zich in te schrijven. Ondernemers kunnen zich natuurlijk ook zelf inschrijven. Eind vorig jaar is aan tal van media een bericht gestuurd waarin de inschrijfmogelijkheid voor deze prestigieuze prijs werd aangekondigd. En door slimme inzet van social media en eigen kanalen werd tot 1 maart de aandacht gevestigd op de MKB Innovatie Top 100.

Wat doen NRC en Mercedes-Benz?
NRC Handelsblad maakt een bijlage onder journalistieke verantwoordelijkheid over de MKB Innovatie Top 100, waarin alle honderd goed worden belicht. Deze bijlage wordt tijdens en na de bekendmaking in grote aantallen verspreid. Mercedes-Benz zet haar eigen media (tv programma’s, eigen magazine) in om de samenwerking verder uit te dragen in combinatie met advertorials in het NRC Handelsblad (print, digitaal).


Alle voorgedragen innovaties worden verdeeld in een aantal sectoren en voorgelegd aan expertpanels. Deze panels bestaan uit door de wol geverfde ondernemers uit de sector en vakjournalisten. Zij beoordelen de voordrachten op basis van de genoemde criteria. Voor een overzicht van de expertpanelleden. De 100 innovaties die door de panels zijn gekozen worden door de landelijke jury gerankt. Voor een overzicht van de landelijke juryleden. Over de uitslag wordt vooraf niet gecorrespondeerd. In de prachtige bijlage van NRC Handelsblad en op de site www.mkbinnovatietop100.nl wordt de lijst gepubliceerd.

Zijn er voorbeelden van succesvolle innovaties?
De hoogste notering in 2013 was voor Ecofont uit Utrecht. De winnende innovatie is een font dat er uitziet als gatenkaas, maar alleen als je er een vergrootglas boven houdt. Onze hersenen negeren de gaatjes, voor het gewone oog leest de letter als normaal. Alleen de printer merkt het verschil: die heeft tot 50% minder inkt of toner nodig. En dat scheelt aanzienlijk. De ambitie van deze winnaar van de MKB Innovatie Top 100 2013 kent geen grenzen. “Vier jaar geleden bedachten we het gaatjesprincipe,” vertelt Alexander Kraaij, oprichter van Ecofont, “inmiddels hebben ruim drie miljoen mensen het gratis gedownload en doorgestuurd naar een veelvoud van vrienden en bekenden.” Op www.mkbinnovatietop100.nl vertelt Erik de Ruiter van Quick Plug over de meerwaarde van deelname. En Harrie Evers van het Hengelose NormTEQ noemde eens het winnen voor hem een doorbraak in de markt.


Ook meedoen?

Wilt u volgend jaar ook inschrijven voor deze MKB Top 100? Laat het weten aan uw Kamer van Koophandel.

 

 

« Terug