Erwin van Os over: Contracteren: oplopende levertermijnen en hogere inkoopprijzen

zaterdag 12 november 2022 11:23

Veel sectoren hebben de laatste jaren te maken met leveringsproblemen en/of hogere kostprijzen. Wat kunnen leverancier en afnemer doen?

12 november 2022 – Contracteren: oplopende levertermijnen en hogere inkoopprijzen

Leveringsproblemen

In vrijwel ieder contract wordt de (beoogde) leverdatum afgesproken. Als die leverdatum niet wordt gehaald, dan geldt in een notendop:

  1. Kan de leverancier zich beroepen op ‘overmacht’? Zo ja, dan is de leverancier
    in principe niet schadeplichtig in verband met de te late levering.
  2. Staat de contractuele leverdatum vast (ook wel ‘fatale termijn’ genoemd)? De
    leverancier is dan automatisch in verzuim als die fatale termijn / datum niet
    wordt gehaald. De afnemer kan het contract dan direct ontbinden. Bij
    ontbinding moeten de eerder verrichte handelingen worden teruggedraaid. Als
    de leverancier geen beroep kan doen op overmacht, is de leverancier
    schadeplichtig wanneer een fatale leverdatum niet wordt gehaald.
  3. Als de overeengekomen leverdatum niet fataal is, dan moet naar de
    contractuele afspraken worden gekeken. Als het contract geen spelregels
    voor verlenging van de leverdatum bevat, dan kan de afnemer de leverancier
    in gebreke stellen door een redelijke termijn voor levering te geven. Als die
    laatste datum niet wordt gehaald door de leverancier, dan is er sprake van
    verzuim en ontstaat het recht op ontbinding en eventueel schadevergoeding.

Hogere kostprijzen

De verkoopprijs is een essentieel onderdeel van ieder contract waarin producten en/of
diensten worden verkocht. Als de leverancier wordt geconfronteerd met hogere kosten, dan geldt kort gezegd het volgende:

  1. Het uitgangspunt is dat kosten variëren en dat leveranciers daar rekening mee
    moeten houden bij de vaststelling van verkoopprijzen. Zelfs als een
    contractueel prijswijzigingsbeding is overeengekomen, zal in de regel niet
    iedere stijging van kosten bij de afnemer in rekening gebracht kunnen worden.
  2. De mogelijkheid om de prijs te wijzigen hangt vooral af van de
    overeengekomen afspraken. Soms worden nadrukkelijk vaste prijzen
    afgesproken. In andere contracten bedingt de leverancier het recht om de prijs
    te verhogen. Als er geen contractuele afspraken zijn gemaakt, dan bevat de
    wet in artikel 7:758 BW voor aannemers van werk het recht om prijzen te
    verhogen vanwege kostenverhogende omstandigheden. Voor andere
    contracten bestaat geen specifiek wettelijk recht op verhoging van prijzen.
  3. Als er geen prijswijzigingsbeding is overeengekomen, dan kan de leverancier
    (inclusief aannemers) een prijswijziging onder omstandigheden baseren op
    het algemene wettelijke leerstuk ‘onvoorziene omstandigheden’. Dit leerstuk is
    bedoeld voor extreme situaties waarin zich omstandigheden voordoen
    waarmee geen rekening is gehouden in de overeenkomst, en waardoor
    onverkorte toepassing van de overeenkomst voor de leverancier tot een
    “onredelijke” uitkomst zal leiden.
    Als er wel een prijswijzigingsbeding is overeengekomen, dan kan de
    leverancier de prijs wijzigen conform de gemaakte afspraken. Als dat tot
    onredelijke uitkomsten leidt, dan zou de afnemer een beroep kunnen doen op
    het algemeen wettelijk leerstuk van de beperkende werking van de
    redelijkheid en billijkheid.

Er valt uiteraard veel meer te melden. Bij vragen over bovenstaande ben ik graag
bereikbaar.

Erwin van Os

Markt 13
3961 BC  WIJK BIJ DUURSTEDE
 
T  0343-59 16 66
F  084-87 07 779
M  06-10 50 5057
 
info@erwinvanos-advocatuur.nl
I  www.erwinvanos-advocatuur.nl

Sluiten